کمبود آدرال بیشتر افراد مبتلا به ADHD را تحت تاثیر قرار می دهد


هر دو نسخه مارک دار و عمومی Adderall، یک آمفتامین تجویزی که اختلال کم توجهی بیش فعالی و سایر بیماری ها را درمان می کند، از ماه اکتبر در ایالات متحده کمبود داشته است.

Jb Reed/Bloomberg از طریق Getty Images


مخفی کردن عنوان

تغییر عنوان

Jb Reed/Bloomberg از طریق Getty Images


هر دو نسخه مارک دار و عمومی Adderall، یک آمفتامین تجویزی که اختلال کم توجهی بیش فعالی و سایر بیماری ها را درمان می کند، از ماه اکتبر در ایالات متحده کمبود داشته است.

Jb Reed/Bloomberg از طریق Getty Images

کریستینا یااراس در مورد مصرف بیش از حد داروها توسط فرزندانش مردد است.

اما زمانی که کودک 8 ساله او شروع به استفاده از Adderall کرد، نمی‌توانست انکار کند که علائم اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی – ADHD – بلافاصله بهبود یافته است.

او می‌گوید: «او فوق‌العاده هیجان‌زده بود، زیرا دیگر آن بچه دردسرساز نبود. او در واقع پاداش می گرفت.»

سپس در اوایل سال جاری، ییاراس برای تکمیل نسخه خود به داروخانه رفت، اما دارو موجود نبود. او فهرستی از داروخانه ها را در 50 مایلی خانه اش در کینگزلند، جورجیا پایین آورد. مامانش هم زنگ زد جایی پیدا نکردند.

ییاراس می‌گوید: «دقیقه‌ای که آن را تمام کردیم، او هر روز دچار مشکل می‌شد و از صندلی‌اش بلند می‌شد. معلمان بلافاصله متوجه شدند که او از آن خارج شده است.

با ادامه کمبود “انگشت نشان دادن”.

در ماه اکتبر، سازمان غذا و دارو اعلام کرد که کمبود آدرال در سراسر کشور وجود دارد. این به عنوان یک موضوع تولید در Teva، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان دارو در جهان، که هم ژنریک و هم نام تجاری Adderall را تولید می کند، آغاز شد. بسیاری از سازندگان این دارو به سازمان غذا و دارو گفته اند که نتوانسته اند تقاضا را تامین کنند. برخی از تولیدکنندگان می گویند که در تهیه یک عنصر کلیدی با مشکل مواجه هستند.

به گفته ردیاب کمبود FDA، نام تجاری Adderall دیگر رسماً با کمبود مواجه نیست. اما انتظار می‌رود محصولات ژنریک که بیشتر مردم مصرف می‌کنند تا بهار با کمبود مواجه شوند.

آدرال – یک آمفتامین – توسط اداره مبارزه با مواد مخدر به عنوان یک ماده کنترل شده طبقه بندی شده است، که میزان مواد اولیه را که شرکت ها می توانند برای تولید دارو دریافت کنند، محدود می کند.

ارین فاکس، که اطلاعات دارویی و خدمات پشتیبانی را در بیمارستان‌های بهداشت دانشگاه یوتا هدایت می‌کند، می‌گوید: «اشاره‌گیری‌های زیادی وجود دارد». “بسیاری از شرکت ها به ما می گویند که دلیل عدم دسترسی کامل آنها به سهمیه DEA است. اما DEA می گوید که شرکت ها از تمام سهمیه خود استفاده نکرده اند و قصد افزایش آن را ندارند.”

DEA می‌گوید که تولیدکنندگان مواد تشکیل‌دهنده اختصاص داده شده خود را در سه سال تقویم گذشته مصرف نکرده‌اند، و طبق ثبت فدرال در دسامبر، اکثر شرکت‌ها به دولت گفته‌اند که به اندازه کافی دارند.

فاکس می‌گوید که شرکت‌ها در مورد جزئیات مخفیانه هستند و ناامیدکننده است که FDA نمی‌تواند شرکت‌ها را مجبور کند توضیح دهند که چه چیزی باعث کمبود می‌شود.

Teva به نوبه خود می گوید که در تلاش است تا این تقاضای تاریخی را برآورده کند.

سخنگوی شرکت در بیانیه‌ای به NPR نوشت: «ما به تولید این محصولات ادامه می‌دهیم و Teva هر دو برند Adderall و نسخه عمومی آن را عرضه می‌کند.

پزشکان و بیماران برای افزایش عرضه خلاقیت پیدا می کنند

“ما هر روز تماس هایی دریافت می کنیم که افرادی نمی توانند داروهای خود را دریافت کنند یا [asking] دکتر ماکس ویزنیتزر، رئیس موقت بیمارستان نوزادان و کودکان رنگین کمان در کلیولند و رئیس هیئت مشاوران حرفه‌ای CHADD، گروه ملی حمایت از ADHD، می‌گوید: «به‌طور متوسط، آن‌ها باید چه کار کنند. حداقل سه تا شش، گاهی اوقات 10 یا 12 است، و حتی تا به امروز هم این روند ثابت بوده است، جایی که من قبلاً به دو یا سه مورد از این قبیل رسیدگی کرده ام.”

او باید خلاق باشد تا مطمئن شود بیماران آنچه را که نیاز دارند دریافت می کنند. گاهی اوقات، این بدان معنی است که یک نسخه را تغییر دهید، چه با قرص های قدرتی متفاوت یا با اثر طولانی تر یا کوتاه تر.

در برخی موارد، او به طور کلی یک داروی متفاوت مانند ریتالین را تجویز می کند. اما حتی آن هم از ژانویه کم است.

Wiznitzer می گوید حتی بدون مشکلات عرضه، هرگز تقاضای زیادی برای این داروها وجود نداشته است.

او می‌گوید: «در طول همه‌گیری، ما این بچه‌ها را در خانه داریم که والدینشان در نهایت رفتارهای ADHD را مشاهده می‌کنند،» و اضافه می‌کند که والدین می‌توانند به طور مستقیم آنچه را که در کلاس می‌گذرد ببینند و در مورد آن از پزشک اطفال خود بپرسند. او می گوید علاوه بر این، “تشخیص فزاینده” ADHD در بزرگسالان وجود دارد.

Lisa Wetzel-Trainor، نویسنده اهل نیوجرسی مبتلا به ADHD، می‌گوید که تا این هفته که داروخانه‌اش نتوانست نسخه او را پر کند، توانست از کمبود جلوگیری کند.

Wetzel-Trainor که با بیمارانی برای داروهای مقرون به صرفه نیز کار حمایتی انجام می دهد، می گوید: “من به معنای واقعی کلمه از آنجا خارج شدم، داخل ماشینم شدم و فقط گریه کردم.”

در حال حاضر، او قصد دارد قرص های خود را جیره بندی کند، اما نگران است. او به آدرال وابسته است تا به او کمک کند تا او را در مسیر درست نگه دارد، و به او یادآوری می شود که چه حسی دارد در مدرسه بودن یک بچه که نمی تواند آرام بنشیند.

او می گوید: «و اکنون در بزرگسالی من، این نیز بخشی از وحشت است. “مثل این است که آیا در حرفه ام شروع به لغزش خواهم کرد؟ آیا شروع به عقب رفتن خواهم کرد؟”

او امیدوار است این کمبود به زودی پایان یابد. قبل از تمام شدن قرص هایش