بریتانیا به تنها نسل نسلی ممنوعیت سیگار کشیدن رای می‌دهد


تیاو روز سه‌شنبه مجلس عوام بریتانیا رای به پیشبرد «لایحه دخانیات و ویپ‌ها» داد که خرید تنباکو را برای افرادی که در سال ۲۰۰۹ یا بعد از آن متولد شده‌اند غیرقانونی می‌سازد و محدودیت‌هایی برای استعمال دخانیات ایجاد می‌کند. قانونگذاران با 383 رای موافق در برابر 67 رای موافق به این لایحه رای مثبت دادند.

این لایحه به معنای ممنوعیت مادام العمر استعمال دخانیات برای افراد زیر 15 سال خواهد بود و اکنون از مرحله دوم خواندن به مرحله کمیته منتقل شده است.

این در مورد آزادی انتخاب نیست، بلکه آزادی است [from] اعتیاد، وزیر آندریا لیدسوم در جریان مناظره سه شنبه گفت.

ریشی سوناک، نخست وزیر محافظه کار، از این لایحه حمایت کرد که از دخانیات به عنوان “بزرگترین عامل کاملاً قابل پیشگیری بیماری، ناتوانی و مرگ” یاد کرده است. طبق گفته بهداشت عمومی انگلستان، که هدف آن ایجاد نسلی بدون دخانیات تا سال 2025 است، حدود دو سوم افراد سیگاری قبل از 18 سالگی شروع به سیگار کشیدن می کنند و تخمین زده می شود که 90000 سیگاری معمولی بین 11 تا 15 سال وجود داشته باشد.

این لایحه مورد حمایت قانونگذاران اپوزیسیون کارگر و حزب حاکم محافظه کار قرار گرفت، اگرچه برخی از محافظه‌کاران از رتبه سوناک خارج شدند. نخست وزیران سابق لیز تراس و بوریس جانسون هر دو با این لایحه مخالفت کرده بودند و جانسون آن را “آجیل” و تراس آن را “عمیقاً غیرمحافظه کارانه” توصیف کرد.

“من فکر می کنم که در واقع این خطرات را به همراه دارد که سیگار کشیدن را خنک تر کند. سیمون کلارک، قانونگذار محافظه‌کار، به رادیو بی‌بی‌سی گفت: قطعاً خطر ایجاد یک بازار سیاه و همچنین ایجاد چالشی غیرقابل مدیریت برای مقامات را به دنبال دارد. قبل از رای گیری.

مقامات بهداشتی می گویند که به دلیل ماهیت اعتیادآور دخانیات، جلوگیری از ابتلای جوانان به این عادت می تواند جان میلیون ها نفر را نجات دهد. آندریا لیدسوم، وزیر بهداشت عمومی در بیانیه ای گفت: «سیگار کشیدن در تمام مراحل زندگی از مرده زایی، آسم در کودکان، سکته مغزی، سرطان گرفته تا حملات قلبی و زوال عقل، باعث مرگ و آسیب می شود.» این لایحه، در صورت تصویب، تأثیر قابل توجهی خواهد داشت – پیشگیری از بیماری، ناتوانی و مرگ‌های زودرس در آینده.

دخانیات باعث حدود 75000 مرگ قابل پیشگیری در سال در بریتانیا و بیش از 500000 بستری در بیمارستان می شود.

ویکتوریا اتکینز، وزیر امور بهداشت و مراقبت های اجتماعی بریتانیا، به مجلس عوام گفت که این لایحه در وهله اول به منظور جلوگیری از اعتیاد مردم به محصولات دخانی است. اتکینز روز سه شنبه گفت: «فرض این است که شروع را متوقف کنیم. این تنها محصولی است که اگر آنطور که سازنده می خواهد مصرف شود، دو سوم کاربران بلندمدت خود را می کشد.

او همچنین تاکید کرد که این لایحه به معنای شیطان جلوه دادن افراد سیگاری نیست و مانع از آن نمی‌شود که افرادی که قبلاً سیگار می‌کشند بتوانند محصولات دخانی را خریداری کنند. او گفت: «این به هیچ وجه بر حقوق یا استحقاق سیگاری‌های فعلی تأثیر نخواهد گذاشت.

با این وجود، برخی از نمایندگان مجلس نگران پیامدهای عملی چنین ممنوعیتی بودند. جیک بری، نماینده محافظه‌کار، گفت: «وقتی به این ممنوعیت نگاه می‌کنم، می‌پرسم که آیا این ممنوعیت کارساز است یا خیر. بری به داده‌هایی اشاره کرد که نشان می‌دهد افراد جوان در بریتانیا ماری جوانا را بیشتر از تنباکو امتحان کرده‌اند، علی‌رغم اینکه فقط ماری‌جوانا ممنوع است. او گفت: «اگر این ممنوعیت ها مؤثر واقع می شد، هیچ کودکی هرگز شاهدانه را امتحان نمی کرد.

بر اساس این قانون، افسران اختیارات جدیدی برای صدور جریمه برای مغازه‌هایی که تنباکو یا ویپ به کودکان می‌فروشند، دریافت می‌کنند. این قانون همچنین شامل محدودیت‌های جدیدی در فروش ویپ‌ها می‌شود تا جذابیت کمتری برای کودکان داشته باشد. بر اساس داده‌های دولت بریتانیا، از هر پنج کودک در بریتانیا، یک کودک با وجود غیرقانونی بودن آن برای افراد زیر 18 سال، سعی کرده است که سیگار بکشد.

بیشتر بخوانید: چگونه جول بچه ها را به دام انداخت و بحران بهداشت عمومی را برافروخت

در صورت تصویب این لایحه، بریتانیا تنها نسل ممنوعیت استعمال دخانیات در جهان و یکی از سخت‌ترین قوانین ضد سیگار را خواهد داشت. این قانون از قانون مشابهی در نیوزیلند الهام گرفته شده بود که در دسامبر 2022 تصویب شد، اما در فوریه امسال پس از سوگند دولت جدید به رهبری کریستوفر لوکسون، نخست وزیر محافظه کار، لغو شد.

در آن زمان، قانون نیوزلند اولین نسل ممنوعیت سیگار در جهان بود.

طبق گزارش دفتر مسئولیت بودجه، سیگاری‌ها در بریتانیا تقریباً 14.7 میلیارد پوند (18.3 میلیارد دلار) بین هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و سایر خدمات اجتماعی در مقایسه با 10 میلیارد پوند (12.5 میلیارد دلار) از مالیات‌های خاص تنباکو هزینه می‌کنند.

برخی از وزرا روز سه‌شنبه ابراز عقیده کردند که نسل‌های آینده از آنها تشکر خواهند کرد و خواهند پرسید که چرا ممنوعیت سیگار زودتر اجرا نشد. لیدسوم گفت: «ما باید جرات ایجاد اولین نسل بدون سیگار را در سراسر بریتانیا داشته باشیم.



Source link