چگونه آلرژی های فصلی با افزایش سن تغییر می کنند


دبلیووقتی دکتر گایلن مارشال در حال آموزش برای پزشک شدن بود، به او آموختند که آلرژی یک چیز بچه گانه است. مارشال که رئیس کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی است، می‌گوید: «در آن زمان، مطب آلرژی‌شناس پر از کودکان بود. اگر تا به حال به انجام تست آلرژی یا تزریق واکسن آلرژی در فردی بالای 40 سال فکر کرده اید، به این دلیل است که شما فقط یک پزشک پول گیر بوده اید.

از آن زمان خیلی چیزها تغییر کرده است. در سال 2021، حدود یک چهارم بزرگسالان ایالات متحده در مقایسه با 19٪ از کودکان، آلرژی فصلی را گزارش کردند.

مارشال می‌گوید، مشخص شده است که آلرژی فقط برای بچه‌ها نگران کننده نیست – و آلرژی‌های فصلی می‌توانند در طول زندگی افراد تغییر کنند.

آلرژی می تواند با افزایش سن بدتر شود – یا حتی شروع شود

علائم آلرژی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی مواد معمولی بی ضرر مانند علف یا گرده را به عنوان تهدید تعبیر کند. افراد بدون آلرژی به این مواد پاسخ ایمنی ندارند. با این حال، افرادی که به آن‌ها حساس هستند، آنتی‌بادی‌هایی را برای مبارزه با آن‌ها تولید می‌کنند و روندی را آغاز می‌کنند که منجر به علائمی مانند عطسه، آبریزش بینی و خارش چشم می‌شود.

دکتر لیلی پین، متخصص آلرژی و ایمونولوژی در کلینیک کلیولند، توضیح می‌دهد: «اگر آنتی‌بادی آلرژیک را دارید، می‌گوییم که شما حساس شده‌اید». اما ممکن است مدتی – حتی سالها – طول بکشد تا حساسیت به حدی برسد که فرد علائم را تجربه کند. پین می‌گوید زمانی‌که فردی به آن نقطه می‌رسد به ترکیبی از عوامل از جمله استعداد ژنتیکی، شدت و زمان قرار گرفتن در معرض آلرژن‌ها و شرایط بهداشتی اساسی بستگی دارد. او می‌گوید که این تنوع به توضیح اینکه چرا آلرژی «می‌تواند در زمان‌های متفاوتی در طول زندگی فرد ظاهر شود» کمک می‌کند.

دکتر رانا میسیاک، متخصص آلرژی در Henry Ford Health می‌گوید: نقل مکان به منطقه‌ای دیگر می‌تواند باعث ایجاد آلرژی در بزرگسالی شود. میسیاک می‌گوید: «فصول گرده می‌تواند واقعاً از غرب میانه تا جنوب غربی تا شمال شرقی متفاوت باشد، و تطبیق با فصل جدید می‌تواند منجر به مسائلی شود که قبلاً وجود نداشتند.

مارشال می‌گوید در دهه‌های اخیر، تغییرات اجتماعی و محیطی نیز وجود داشته است که به افزایش آلرژی در میان افراد در هر سنی کمک می‌کند. آب و هوای گرم به فصول طولانی تر و شدیدتر آلرژی کمک می کند. جهانی شدن گونه های گیاهی خاصی را وارد مناطق جدیدی کرده است. او می گوید و آلودگی هوا می تواند انواع شرایط بهداشتی را تشدید کند.

اما اگر در سنین بزرگسالی ناگهان برای اولین بار آلرژی فصلی را تجربه می کنید، پین می گوید که ارزش دارد ابتدا علل دیگر را رد کنید. عفونت‌های باکتریایی و ویروسی می‌توانند علائمی شبیه آلرژی ایجاد کنند، همانطور که می‌توانند باعث ایجاد علائم آناتومیکی مانند انحراف سپتوم شوند. برخی از افراد نیز به محرک هایی مانند دود سیگار و عطر حساس هستند، اما از نظر فنی به آنها حساسیت ندارند.

آیا می توانید از آلرژی پیشی بگیرید؟

بله – اما تضمین نشده است. میسیاک تخمین می زند که تقریباً یک چهارم تا یک سوم کودکان از آلرژی دوران کودکی خود بیشتر می شوند. با این حال، متأسفانه، پین می‌گوید: «از دست دادن آلرژی یا رشد بیشتر از آلرژی در بزرگسالی بسیار دشوارتر است.

برخی از افراد مبتلا به آلرژی با گذشت زمان علائم خود را بهبود می بخشند، اما همیشه دلیل آن مشخص نیست. گاهی اوقات به تغییر سبک زندگی مربوط می شود، مانند گذراندن زمان بیشتر در داخل خانه و دور از گرده ها، یا نقل مکان به یک منطقه جدید. میسیاک می‌گوید که در مواقع دیگر، ممکن است فردی نسبت به محرک‌های آنها تحمل کند – اگرچه او می‌گوید که بیشتر اوقات این را با آلرژی به حیوانات خانگی می‌بیند.

نحوه پیشگیری و درمان آلرژی

به عنوان اولین راه حل، تا حد امکان از آلرژی زا خودداری کنید. اما از آنجایی که گفتن این کار آسان تر از انجام آلرژن های محیطی مانند گرده گل است، مارشال پیشنهاد می کند برای شانس بهتر در پیشگیری از علائم، داروهای آلرژی مانند آنتی هیستامین ها یا کورتیکواستروئیدها را یک یا دو هفته قبل از بدترین فصل آلرژی شروع کنید.

برخی از مطالعات همچنین نشان می‌دهند که عوامل بهداشتی به ظاهر نامرتبط، از جمله سطح استرس و میکروبیوم روده، بر آلرژی تأثیر می‌گذارند. مارشال می گوید، این بدان معناست که مراقبت از سلامت کلی خود با خوردن غذای مغذی، ورزش، خواب کافی و کنترل استرس ممکن است در فصل آلرژی نتیجه دهد.

افرادی که قادر به کنترل آلرژی خود از طریق تغییر سبک زندگی یا درمان های بدون نسخه نیستند، ممکن است بخواهند ایمونوتراپی را امتحان کنند، که شامل قرار دادن مکرر فرد در معرض مقادیر کمی از آلرژن خود است تا زمانی که دیگر علائمی ایجاد نکند. ایمونوتراپی به طور سنتی شامل مجموعه ای از تزریقات است، اما قرص های خوراکی برای آلرژن ها از جمله ابروسیا، برخی از علف ها و کنه های گرد و غبار نیز وجود دارد.

پین می گوید، ایمونوتراپی از نظر علمی معتبرترین راه برای غلبه بر آلرژی است، صرف نظر از اینکه علائم در زندگی شما چه زمانی شروع شده است.



Source link