آیا سرطان در میان بزرگسالان جوان در حال افزایش است؟


جیدر اوایل این ماه، دو چهره عمومی جوان و سرشناس اعلام کردند که به سرطان مبتلا هستند. اول، اولیویا مون، 43 ساله، فاش کرد که پس از ابتلای زودهنگام به سرطان سینه تحت درمان قرار گرفته است. چند روز بعد، کیت میدلتون، 42 ساله، اعلام کرد که تحت درمان برای نوع نامشخصی از سرطان قرار گرفته است.

تشخیص‌های آن‌ها روند نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد: هم در ایالات متحده و هم در سراسر جهان، تشخیص سرطان در بین بزرگسالان زیر 50 سال رایج‌تر است. یک مطالعه اخیر تخمین زده است که تا سال 2030، تعداد این تشخیص‌های سرطان زودرس می‌تواند تقریباً 30 مورد افزایش یابد. ٪ در سراسر جهان – و تعداد افرادی که به دلیل شرایط خود می میرند می تواند حدود 20٪ افزایش یابد.

احمدین جمال، معاون ارشد نظارت و علم عدالت سلامت در انجمن سرطان آمریکا (ACS) می‌گوید: «بارزترین یافته در دهه گذشته این افزایش در میزان بروز در میان بزرگسالان جوان بوده است.

سرطان هنوز در میان افراد بالای 65 سال شایع‌تر است. طبق داده‌های ACS، در ایالات متحده، تنها حدود 12 درصد از سرطان‌ها در میان بزرگسالان زیر 50 سال تشخیص داده می‌شوند. ACS می گوید، یک زن در ایالات متحده تقریباً یک در 17 احتمال دارد که قبل از 50 سالگی تشخیص داده شود، در حالی که یک مرد تقریباً یک در 29 شانس دارد. (زنان عمدتاً به دلیل شایع بودن سرطان سینه بیشتر در معرض تشخیص هستند.)

ادامه مطلب: مسابقه ساخت واکسن سرطان سینه

اما این شانس ها به تدریج بدتر می شوند. طبق یک مطالعه در سال 2023، در سال 2019، حدود 103 سرطان در بین هر 100000 بزرگسال زیر 50 سال ایالات متحده تشخیص داده شد که این رقم در سال 2010 حدود 100 مورد بود. شبکه JAMA باز است. ممکن است این افزایش کلی کمی به نظر برسد، اما نشانه خوبی نیست – به خصوص که در همان دوره زمانی، میزان بروز در میان افراد مسن ایالات متحده کاهش یافته است. دکتر ریچارد برکات، مدیر مراقبت از سرطان در Northwell Health در نیویورک، می‌گوید: «تقریباً مانند منحنی‌ها معکوس شده‌اند.

برای انواع خاصی از سرطان، اعداد به ویژه قابل توجه است. بر اساس یک مطالعه در سال 2022، سرطان کولورکتال در حال حاضر در میان بزرگسالان جوان تقریباً دو برابر بیشتر از دهه 1990 تشخیص داده می شود. شبکه JAMA باز است محققان دریافتند که انواع دیگر سرطان دستگاه گوارش نیز در میان این جمعیت رو به افزایش است. سرطان پستان با شروع زودرس نیز شایع‌تر می‌شود و بر اساس مطالعه‌ای در سال 2024، بروز آن تقریباً 4 درصد در بین زنان آمریکایی هر سال از سال 2016 تا 2019 افزایش می‌یابد. دکتر متیو تریپلت، متخصص ریه در مرکز سرطان فرد هاچ در سیاتل، می‌گوید حتی سرطان ریه، بیماری که معمولاً با افراد سیگاری مسن‌تر مرتبط است، اکنون به میزان شگفت‌انگیزی بر زنان جوان‌تر، حتی آن‌هایی که هرگز سیگار نکشیده‌اند، مبتلا شده است.

چه چیزی باعث این روندها می شود؟ تریپلت می‌گوید شک دارد که «یک عامل خطر سرطان جدید و بسیار خطرناک وجود داشته باشد که باعث بروز موارد بیش از حد در افراد جوان می‌شود». سرطان یک بیماری پیچیده است که تحت تأثیر ترکیبی از ژنتیک، انتخاب های سبک زندگی، و قرار گرفتن در معرض محیطی قرار دارد، بنابراین بعید است که توضیح واحدی برای داده ها وجود داشته باشد.

در عوض، احتمالاً ترکیبی از چیزها است. خوردن غذاهای فرآوری شده زیاد، ورزش نکردن کافی و نوشیدن الکل زیاد همگی از عوامل خطر سرطان هستند و همه این مسائل در زندگی مدرن رایج است. مطالعه‌ای در سال 2019 که توسط جمال انجام شد نشان داد که بسیاری از سرطان‌هایی که در بین جوانان آمریکایی شایع‌تر می‌شوند، با چاقی مرتبط هستند، که اکنون حدود 40 درصد از بزرگسالان زیر 40 سال ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ادامه مطلب: میکروپلاستیک در آب بطری حداقل 10 برابر بدتر از چیزی که تصور می شد

محققان همچنین در حال مطالعه نقش میکروبیوم روده در توسعه سرطان هستند. برکات می‌گوید همه چیز از آنچه می‌خورید تا داروهایی که مصرف می‌کنید می‌تواند بر سلامت میکروبیوم روده شما تأثیر بگذارد، بنابراین ممکن است جنبه‌های رژیم غذایی مدرن – یا اتکای بیش از حد سیستم پزشکی به آنتی‌بیوتیک‌ها – تأثیرات کاهش‌دهنده داشته باشد. تریپلت می گوید قرار گرفتن در معرض آلاینده های محیطی نیز می تواند نقش داشته باشد.

جمال می گوید که حتی تغییرات اجتماعی بزرگ نیز می تواند تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که زنانی که اولین فرزند خود را در 35 سالگی یا کمتر به دنیا می آورند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. جمال می‌گوید در بسیاری از کشورها، تعداد فزاینده‌ای از زنان در حال حاضر تصمیم می‌گیرند تا در مراحل بعدی زندگی خود بچه دار شوند یا اصلاً بچه دار شوند، که می‌تواند در میزان سرطان منعکس شود.

برای کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان، همه می‌توانند از توصیه‌های بهداشتی مبتنی بر شواهد مانند خوردن یک رژیم غذایی متعادل، ورزش زیاد و سیگار نکشیدن یا نوشیدن زیاد استفاده کنند. اما، در نهایت، شانس هر فردی برای ابتلا به سرطان متفاوت است. برکات می گوید، افرادی که دارای عوامل خطر خاص هستند – مانند نشانگرهای ژنتیکی یا سابقه خانوادگی سرطان – باید در مورد غربالگری زودهنگام و سایر اقدامات پیشگیرانه با پزشک مشورت کنند. او اضافه می‌کند که شروع اولیه می‌تواند بسیار مهم باشد، زیرا افراد دارای استعداد ژنتیکی سرطان اغلب در اوایل زندگی تشخیص داده می‌شوند.

برکات می گوید، همچنین مهم است که بدن خود را بشناسید و اگر فکر می کنید چیزی اشتباه است به پزشک مراجعه کنید. او می‌گوید: «وقتی به برخی از بیمارانی که سرطان کولورکتال زودرس تشخیص داده شد نگاه می‌کنم، علائمی داشتند، اما هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که یک فرد 30 ساله سرطان روده بزرگ داشته باشد. هر چه تشخیص سرطان بیشتر طول بکشد، درمان آن سخت‌تر می‌شود – بنابراین مهم است که تصور نکنید همه چیز خوب است فقط به این دلیل که جوان هستید و به ظاهر سالم هستید.

البته، هر قسمت از ناراحتی گوارشی یا نفخ، نشانه ای از یک مورد جدی نیست. اغلب، این مسائل چیزی بیش از ناراحت کننده نیستند. برکات می‌گوید، اما اگر علائم غیرمعمولی دارید که «برای مدت طولانی ادامه می‌یابد، قطعاً باید آن را بررسی کنید». و پزشکان باید بیشتر آگاه باشند و کمی مشکوک تر باشند.»



Source link